- Onderstaand leest u de reacties van de inwoners van Thorn, die wij per mail hebben binnengekregen.
- Te lange reacties
worden door ons ingekort.
- Kritiek op de
gemeente, op bestaand beleid of op gedrag van inwoners en bezoekers wordt
niet gepubliceerd.
- Hoe gaat het verder ? klik hier voor tijdpad
Kessenicherweg afsluiten , prima idee en wat mij betreft
hoge prioriteit. In Kessenich centrum , met name Schoorstraat is het vaak
niet meer te doen door gemotoriseerd verkeer van en naar Thorn. Uitsluitend fietsers en wandelaars is prima voor beide
dorpen. Ander verkeer via Napoleonsweg naar Thorn of Kessenich. Succes met uw plannen, een inwoner van Kessenich.
Goed idee om de Kessenicherweg af te sluiten, zo zal het in Kessenich ook veiliger worden, geen snelheidsduivels vanuit Thorn meer voor mijn deur die de voorrangsregel van rechts aan hun laars lappen.
Allereerst
mijn excuses voor de late reactie.Vervolgens
mijn waardering voor de moeite, die uw stichting zich getroost, om de
leefbaarheid van de oude kern te behouden.Gezien de
grote betrokkenheid, die de bewoners van de kern tonen, met de uitgebreide
reacties op uw
verkeersplan "Levendig maar leefbaar Thorn, zijn de knelpunten ruimschoots aan
de orde gesteld.
Als bewoner
van het buitengebied past mij een bescheiden reactie. Ik pleit er
wel voor om bij de verdere planvorming, bij ieder planonderdeel ook de nadelen
van iedere vervolgstap te overwegen.Het gaat dus
niet aan om de nadelen af te schuiven. Afschuiven is
aan de orde als de verkeerscongestie wordt verplaatst naar het landelijk
gebied.Verkeersproblemen
van het stedelijk gebied moeten dus in het stedelijk gebied worden opgelost. Als dat niet
lukt dan moet het ambitieniveau van het stedelijk gebied worden verlaagd.
Concreet moet
de verkeersafwikkeling, bij congestie, niet automatisch worden afgewenteld op
het landelijk gebied. Eerst dient
aan de orde te worden gesteld hoe de verkeersafwikkeling binnen de stedelijke
zone kan worden afgewikkeld.In ons geval
zal eerst de doorgaande verbinding Thorn-Wessem op orde gebracht moeten worden.
In plaats van verkeersobstakels te plaatsen op deze route
dient de doorstroming te worden bevorderd en niet gemakshalve terug te vallen
op een rondweg door de steeds krimpende natuur en landschap. Ook het
upgraden van rurale wegen gaat ten koste van de rust in de natuur en de
recreatie waarde van ons buitengebied.
Ik wens uw
stichting veel succes bij het overleg met de gemeente bij de verdere
planuitwerking.Moge uw
werktitel "Levendig maar leefbaar THORN worden bereikt door uw inspanningen.
Allereerst complimenten voor het feit dat er op bredere schaal gekeken wordt
naar de verkeersproblematiek in en om de oude kern van Thorn. Ook het inrichten
van een website, waarop informatie en meningen gedeeld kunnen worden, is in
deze periode waarin fysiek contact minder makkelijk is een goede optie.
Het lijkt alsof de verkeersoverlast nu plotseling verergerd is door de
uitbreiding van de terrassen afgelopen zomer. Thorn is nu eenmaal voor
toeristen, veelal dagjesmensen, een leuke plaats om naartoe te gaan.
Uitbreiding van de terrassen in het zomerseizoen zorgt, los van de corona
maatregelen, voor een gezellige zomerse vakantiesfeer. Dit geeft ook de
bewoners meer kansen op een terrasje in eigen dorp.
Maar de problematiek was er al eerder.
- In de oude kern wordt al jaren veel te hard gereden en automobilisten
houden zich niet aan het eenrichtingsverkeer.
- Overlast ivm moeilijke doorstroom op Wal/Casino, inmiddels ook geen goede
doorstroom op de Wilhelminalaan. De Akkerwal is
ook te smal om soepel in twee
richtingen te kunnen rijden.
- Meer duidelijkheid vereist m.b.t. parkeerplaatsen en de loopafstand tot de
oude kern aangegeven bij het binnenrijden van de
bebouwde kom van Thorn. Heel
belangrijk in deze is dus de functie en uitbreiding van de parkeerplaatsen aan
de rand van het
dorp. Hierdoor worden er minder parkeerplaatsen van
vergunninghouders ingenomen door toeristen.
Vooralsnog is er door jullie een plan opgesteld dat een poging is om een
betere verkeerssituatie te krijgen. Echter zal het oplossen van knelpunten op
een aantal plaatsen weer overlast op andere plekken oproepen. Het plan bevat
reële, maar niet overal haalbare voorstellen. Als bewoner van de Bogenstraat
voorzie ik ook problemen indien de straat doodlopend wordt. Draaien nabij de
Pomp levert verkeersopstoppingen op en de straatbreedte is helaas niet geschikt
voor twee richtingen waardoor ook gevaarlijke situaties kunnen ontstaan in de
bocht.
Eenieder zal de voor hem/haar veranderende situatie vanuit eigen perspectief
bekijken en hierop reageren naar u toe. Vervolgens kunnen reacties en
aanbevelingen leiden tot eventuele aanpassing van de plannen. Dit lijkt me een
goede zaak. Immers alleen dan kan er voldoende draagkracht gerealiseerd worden
bij de bewoners voor zo'n ingrijpende wijziging.
Vervolgens zal er vanuit de gemeente en verkeersdeskundigen goed gekeken
moeten worden naar de best mogelijke oplossing.
Enkele ideeën:
- Aanleggen van een randweg voor verkeer dat niet in de kern hoeft te zijn.
- Bij de ingang van de bebouwde kom duidelijk verwijzen naar de
parkeerplaatsen en de loopafstand tot de oude kern aangeven,
zorgt voor
duidelijkheid bij bezoekers.
- Vanuit Ittervoort bij de splitsing Wilhelminalaan en Akkerwal vanuit de
Wal, plaatsen van een verbodsbord
voor alle
verkeer behalve bestemmingsverkeer. Ook hier
duidelijke verwijzing naar de parkeerplaatsen. Hierdoor komt er beduidend
minder verkeer in de oude kern.
- Duidelijker aangeven waar er sprake is van eenrichtingsverkeer en indien
mogelijk meer handhaven.
- Hoogstraat afsluiten middels een (wegzinkbaar) paaltje en de doorgang
Wijngaard, Kerkberg, Bogenstraat enkel
openhouden
voor aanwonenden.
Veel succes met het verdere verloop en het realiseren van de plannen.
Hierbij een reactie van een bewoner van de Bogenstraat op uw Verkeersplan
Thorn 2030.
Afsluiten van de kern is een prima
uitgangspunt.
Hoe is dit op een zo simpele maar
effectieve manier te bereiken?
Maak de kern alleen toegankelijk voor
bewoners. Het geeft rust in onze historische ambiance en ben je van veel
overlast af; lawaai wordt verminderd, staan onze vaak eeuwen oude huizen niet
meer te trillen en de horeca kan ruimte gegund worden.Dat laatste, kan dat een metertje minder
dan dit jaar, zodat de toerist ruimte heeft langs de terrassen te lopen, al dan
niet met de fiets aan de hand.
Het eenrichting voorstel is nuttig, als
alleen bestemmingsverkeer door deze straten gaat rijden levert dat geen onoverkomelijke
situaties op. Doodlopend maken van straten lijkt
rigoureus maar is effectief immers alleen bewoners komen nog door hun straat en
even wachten tot een medebewoner weggereden is kunnen we toch wel
opbrengen.
Hopelijk gaat de gemeente mee in het
uitgangspunt de kern te ontlasten en komt ze tot beleid: toegang alleen voor
bestemmingsverkeer, voetgangersgebied ( bv vanaf 10:30 uur) , éénrichting- en
doodlopende straten.
Afgelopen zomer hebben we op de
Wijngaard, in de Vinkenstraat en Bogenstraat, als je met je huis
direct aan de weg zit, een vervelende toename van verkeer ervaren. Verkeer dat
helemaal niet in het centrum wil uitkomen. Autos met fietsdragers, campers,
motoren zoeken een parkeer plaats maar komen via de navigatie als ze Thorn
ingevoerd hebben in het centrum uit.
Hierin is Thorn ook uniek, bijkans de
enige historische plaats waar je met de auto doorheen kunt!
Dat moeten we met zn allen
toch niet meer willen en ja, de één zal er meer de ander minder profijt van
hebben, maar alle bokken, geiten, ondernemers, boeren en buitenlui tevreden
stellen zal niet lukken, laten we elkaar hier eens wat gunnen.
Algemene doelstelling : verkeersluw maken van centrum Thorn
. Prima idee en plan . Als bewoners van de Trippaardstraat omarmen wij uw
voorstel mbt deze straat.
Enkele suggesties:
bevoorradingsverkeer tot 10.30 s'morgens.
verruiming horecaterrassen alleen bij bijzondere
gelegenheden en met toestemming.
gelet op de eeuwenoude meningsverschillen,vooroordelen en
vermeende gewoonterechten lijkt het raadzaam een mediator en een verkeersdeskundige in
te schakelen om tot een goede besluitvorming te komen.
Een
belangrijk aspect van de toeristische aantrekkelijkheid van Thorn;
het gemis van
(openbare) toiletgelegenheid is een zwaar minpunt ten aanzien van de
gastvrijheid. Men is volledig afhankelijk van de welwillendheid van
(horeca)ondernemers.
Nota bene is
er een voorziening onder Hofferkeukens welke al jaren in onbruik is.
Als ik kijk
naar de ons omringende landen, kunnen we daar nog veel van leren, Thorn staat
hier niet alleen in, op de meeste plaatsen alhier speelt dit probleem.
Bijvoorbeeld
in Maaseik zijn vrij toegankelijke toiletten in de parkeergarage
Kloosterbeemden, goed bereikbaar en schoon!! Hier ligt een belangrijke kans
voor de gemeente om zich positief te profileren.
Ik ben me
ervan bewust dat hier een prijskaartje aan hangt, maar dat weegt niet op tegen
het resultaat. Men moet zich realiseren dat een groeiende groep mensen, om
medische redenen soms snel een toilet dien te bezoeken.
In dit verband
verwijs ik naar het landelijke initiatief de Medische toiletpas!
Allereerst wil
ik benadrukken dat het een goede zaak is dat er eindelijk serieus aandacht
besteed wordt aan de problematiek in en rond de oude kern van Thorn
V.w.b.
toerisme kan ik kort zijn, volgens mij zal Thorn altijd een type mensen blijven
trekken welke niet naar Valkenburg gaan (!), hierdoor zal de toestroom zichzelf
blijven reguleren.Thorn moet
zich blijven profileren als historisch interessante plaats waar een schat aan
moois is te vinden, we hebben bovendien voldoende deskundigheid in huis om dit
te waarborgen en uit te dragen.
Op
cultureel/muzikaal gebied is Thorn, uiteraard door de beide harmonieën, een
unieke gemeenschap. Aan culturele uitingen en evenementen wordt al heel veel
gedaan, ik weet niet of dit (nog) meer zal moeten zijn.
Dat er nu
eindelijk werk wordt gemaakt van de Maasresidentie zal zeker positief bijdragen
aan de toestroom van lieden van buiten de regio. Indien de
Maasresidentie (deels) voor permanente bewoning zou worden ingericht, zou dit
de economische resultaten en het openbare leven zeker ten goede komen. Ik heb
mijn twijfels over de voorwaarden zoals ze nu zijn.
Dan het
heetste hangijzer, het verkeer.
Naar mijn
mening dient de historische kern volledig auto luw te zijn, alleen toegankelijk
voor aanwonenden, hulpdiensten en toeleveranciers van bedrijven gevestigd in de
kern! Dat het
realiseren hiervan veel voeten in de aarde zal hebben, daar ben ik mij ten
volle van bewust, echter met gezond verstand is alles best in goede banen te
leiden. Afgelopen
zomer hebben we mogen ervaren dat het op simpele wijze geregeld werd, wel had
de situatie een ongewenste toename van (doorgaand) verkeer in, bijvoorbeeld, de
Bogenstraat tot gevolg. Aanpassen van regels mag nooit het effect hebben dat
problemen worden verplaatst. Het vergt discipline en gebruik van gezond
verstand door ieder belanghebbende. Het is met
goede en duidelijke wegbewijzering en inrijverboden, uitstekend in te richten.
Doorgaand (vracht)verkeer moet ten allen tijde om de bebouwde kom worden
geleid, dat dit investeringen vereist is onvermijdelijk, maar zal de
verkeersveiligheid en het woongenot zeer ten goede komen, recent voorbeeld
hiervan is de herinrichting van de Wilhelminalaan.
Uit eigen
ervaring kan ik melden dat de Hoogstraat erg vaak als racebaan wordt gebruikt,
niemand houdt zich aan de 30 km regel! De in 1997 aangelegde trottoirs hebben
geen enkel effect gesorteerd, dat er tot nu geen ernstige ongevallen
plaatsgevonden hebben, kan alleen als gelukkig toeval worden beschouwd.
Ik spreek de
hoop uit dat er op afzienbare termijn goede oplossingen worden gerealiseerd, en
denk hier graag in mee.
Verstappen legaal op circuit. Belgen illegaal op racebaan Holstraat/Akkerwal in Thorn en dan meer dan 100 voertuigen in een uur.
Ik
heb veel lof voor uw initiatief om iets aan de verkeersoverlast in Thorn te
doen. Ik
vind dat uw plan logisch in elkaar zit.
Als
bewoner van de Bogenstraat wil ik mij toch even beperken tot onze straat. Ik
sta achter uw plan om de Bogenstraat af te sluiten. Het
grote voordeel is dat er geen " vreemd verkeer door de straat rijdt maar
alleen bewoners. Daardoor zal het aantal autos afnemen en de snelheid omlaag
gaan ( bewoners zullen waarschijnlijk meer op hun snelheid letten.) Ik
kan me voorstellen dat er 1 of 2 parkeerplaatsen opgeofferd moeten worden om
elkaar te laten passeren, maar dat is op te lossen door de autos zonder
vergunning te weren. Het
is ook beter voor de andere straten . Nu rijd ik noodgedwongen via de Akkerwal
door de Hoogstraat naar de Bogenstraat om te parkeren ! Natuurlijk
zullen we even moeten wennen aan de nieuwe situatie, maar wat iemand anders al
opmerkte, dit principe wordt in meerdere steden toegepast.
Ook zou het een goed
idee zijn om de beslissingen over een jaar te evalueren en indien nodig aan te
passen.
Ik
hoop dat we snel mogen genieten van een auto vrij/ luw centrum.
De situatie
van afgelopen zomer ( geen auto's op de Hoogstraat ter hoogte van de cafés en
restaurants) vond ik prachtig.
Het dorp
krijgt hierdoor een sfeer die veel aantrekkelijker en gezelliger is. Mijn
gasten die het Molenaarshuis bezochten vonden het ook schitterend.Weliswaar waren
de borden niet echt aantrekkelijk maar die zouden vervangen kunnen worden door
paaltjes die je kunt verzinken in de grond.
Allereerst wens ik aan te geven dat dit een zeer
mooi initiatief is van de Stichting Thorn2030. Het is voor het overgrote
merendeel van de bewoners van Thorn overduidelijk dat er toch wel enkele
stappen gezet dienen te worden om het centrum van Thorn leefbaar en bereikbaar
te houden. Het initiatief om Thorn daarvoor verkeersluw te maken is in elk
geval zeer positief te noemen.
Als bewoner van de Hoogstraat kan ik aangeven
dat er door de tijdelijke afsluiting een zeer positieve ervaring hierover is.
De verkeersbewegingen zijn veel lager geworden en ook de daarbij behorende
overlast van het onnodige verkeer in het centrum zoals o.a. veel minder
geluidsoverlast en aanzienlijk minder gevaarlijke situaties van voorbij racend
verkeer (autos, motoren, scooters, vrachtwagens, campers, etc.). De terrassen
zijn daar ook een mooi onderdeel van waarbij er wel duidelijk rekening gehouden
dient te worden met de inrichting van de publieke ruimte en de indeling van
deze terrassen. Meer ruimte hiervoor is goed zolang er voldoende ruimte blijft
voor de voetgangers en er tevens snelheidsremmende maatregelen worden genomen
voor de voorbijgaande fietsers. Van belang is dat hier door de
verkeersdeskundige van de Gemeente Maasgouw zeer goed naar gekeken wordt. Zeker
aangezien er door de komst van de vele nieuwe bewoners en gasten van de
Maasresidence er daarnaast naar verwachting ook een toename van recreatief
verkeer gedurende de zomermaanden zal zijn, dient hier door de gemeente samen met de
diverse bewonersgroepen en een ondernemersvertegenwoordiging uitgebreid
nagedacht te worden over de wensen en de visie voor het centrum. Tijdelijke
beslissingen zoals het toestaan van terrassen op een gedeelte van de Hoogstraat
en het (gedeeltelijk) afsluiten van bepaalde straten leveren nu een goede bron
van informatie op om toekomstige beslissingen te kunnen nemen. Mijn inziens
doet de gemeente er dan ook goed aan om te
kijken of zij bepaalde afzettingen en mogelijkheden m.b.t. eenrichtingsverkeer
of het invoeren van doodlopend verkeer op enkele straten op de korte termijn kan
invoeren met hierbij gelijk een duidelijke kadering vooraf van te stellen
onderzoeksvragen. Dit kan uitgevoerd worden als een tijdelijke proef voor bijvoorbeeld
2 of 3 jaren , waarna er definitief besloten kan worden of bepaalde wegen
geheel of gedeeltelijk permanent afgesloten dienen te worden en daarbij
mogelijk extra maatregelen invoeren
zoals o.a. venstertijden voor laden en lossen bij ondernemers. Het lijkt mij
uiteraard ook van belang dat alle parkeerinkomsten die de gemeente Maasgouw
ontvangt op de parkeerplaatsen van Thorn ook gebruikt dienen te worden om deze
verkeersmaatregelen te nemen.
Verder hierbij al enkele vragen/suggesties:
- Direct
verbod voor campers in het centrum
- Direct
instellen eenrichtingsverkeer (in de richting van Ittervoort) van de
Wilhelminalaan zodat al het doorgaande
verkeer door centrum Thorn ontmoedigd
wordt.
- Venstertijden
laden en lossen voor toeleverend verkeer centrum Thorn
- Duidelijkere
bewegwijzering naar de parkeerplaatsen voor bezoekers van het centrum/ idem
camperplaatsen.
- Openbare
toiletten plaatsen
- Watertappunten
centrum Thorn en in nabijheid parkeerplaats waterstraat i.v.m. campers
- Instellen
bewaakte fietsstalling met mogelijkheid tot opladen van elektrische fietsen
voor de periode van 1 april tot 31
oktober tussen de tijden van 11:00 en 17:00
om de overlast van fietsers en scooters in het centrum van Thorn tegen te gaan
- Toevoegen
extra bezoekersparkeerplaatsen aan weerszijden van het centrum van Thorn
- Mogelijkheden
randweg Thorn onderzoeken als onderdeel naar bewegwijzering voor de nieuwe
Maasresidence om
doorgaand verkeer Thorn te beperken
- Uitbreiden
vergunning parkeren Centrum Thorn om overlast voor aanloopstraten centrum Thorn
te verminderen
- Centrumbewoners
voorzien van één of twee (jaarlijkse) vergunningen voor gratis parkeren van
bezoekers/gasten op de
bezoekersparkeerplaatsen (knipkaart voor max. aantal
bezoeken)
De voorgestelde verkeersmaatregelen om de oude kern van Thorn verkeersvrij en verkeersluw te maken heeft mijn volledige instemming. Ik vind het een doordacht plan waarbij rekening is gehouden met de historische situatie en het toerisme. Voor de ondernemers is het een verbetering, waardoor de terrassen ruimer opgezet kunnen worden.
Niet in de laatste plaats komt het voor de bewoners ook positief uit wanneer de verkeersdrukte in de betreffende straten beduidend af zal nemen. Dat dit voor de betrokken bewoners ook nadelige elementen zal bevatten, weegt niet op tegen de positieve elementen.
Een bijzonder punt van aandacht van mij persoonlijk is het verkeersluw maken van de Trippaardstraat ter plaatse van de steeg naar de grote parkeerplaats. Het grote aantal bezoekers, ook met kleine kinderen die gebruik maken van deze steeg is enorm. Het grote probleem is dat de mensen direkt vanuit de steeg op de straat staan zonder dat er een goed uitzicht is. Er wordt relatief hard gereden op de Trippaardstraat. Al enkele keren heb ik meegemaakt dat, met name kinderen, enthousiast uit de steeg komen en direkt midden op de straat staan. ZEER GEVAARLIJKE SITUATIE. Door de Trippaardstraat ter hoogte van de Hoogstraat af te sluiten zal het een grote verbetering zijn.
Als inwoner van Thorn ben ik blij, dat de
Stichting over de verkeersproblematiek voor de toekomst in Thorn nadenkt samen
met de bewoners, ondernemers en Gemeente Maasgouw.
Bij de heropening van de Horeca na de 1ste
lockdown van corona vanaf 1 juni 2020 was het een verademing om ons mooie
historische centrum te bezoeken en niet bang te hoeven zijn om te worden
overreden door het grote aantal automobilisten en motoren. Het was voor de
toerist, maar ook voor ons als bewoner zoveel rustiger en uitermate gezellig om
alle mooie bezienswaardigheden, winkels en horecabedrijven te bezoeken.
Ik heb genoten van de rust en ruimte in het centrum tijdens deze "autoloze
periode.
Natuurlijk is het nu belangrijk, dat de
plannen samen met de aanwonenden, ondernemers en Gemeente Maasgouw goed worden
ontwikkeld, zodat we als bewoner ook in de toekomst kunnen genieten van al het
moois in ons Thoear!
U begrijpt uit mijn reactie dus: Ik ben
vóór een centrum in Thorn met MINDER verkeer!
We zijn positief verrast met het
initiatief van Stichting Thorn 2030!
Zelf zijn wij wonend aan de Wal en
ervaren helaas ook dagelijks hinder van met name verkeersoverlast. Deze
verkeersoverlast wordt grotendeels veroorzaakt door de zeer grote hoeveelheid
aan voertuigen die dagelijks deze straat passeren, waarbij vaak de snelheid
ruim overtreden wordt. Ook vinden er vaak opstoppingen plaatst door grote
voertuigen zoals bussen en landbouwvoertuigen die elkaar moeten passeren of
omdat voertuigen elkaar blokkeren aan de bushalte en hierdoor files ontstaan.
Wat ook zeer hinderlijk is dat landbouwvoertuigen, bussen en motoren veel
lawaai maken en veel trillingen veroorzaken.
Wat ook voor veel hinder zorgt is de
beperkte hoeveelheid aan parkeerplaatsen die beschikbaar zijn, deze
parkeerplaatsen worden vaak in beslag genomen door toeristen of andere bezoekers.
Mensen die wonend zijn aan de Wal/Steegputstraat moeten dagelijks uitwijken
naar plaatsen waar officieel niet geparkeerd mag worden en krijgen bij de sporadische handhaving de boetes.
Hopelijk kan er in samenwerking met de
Gemeente Maasgouw gekeken worden naar diverse oplossingen die vaak
geopperd worden:
- Randweg aanleggen om de
verkeerdrukte te minimaliseren (zeker nu Maasresidence Thorn gerealiseerd
wordt). Deze oplossing biedt vele voordelen, te denken aan de afname van
verkeersdrukte, fijnstof en geluidsoverlast
- Meer parkeerplaatsen ter
beschikking stellen voor omwonenden
- Meer handhaving
Wij zullen de site thorn2030.nl met belangstelling blijven volgen !
Mede door recente optredens in de media is bij mij de indruk
ontstaan,dat indien de historische Kern autoluw en deels autovrij wordt dit
voor de horeca betekent :wij maken de terrassen groter.Als dit de motivatie is om Thorn aantrekkelijker te maken
dan schiet dat het doel voorbij. Aantrekkelijkheid is subjectief. Juist bij een
van de mooiste plekken in Thorn moet men de voetganger de ruimte geven, dus de
weg vrij maken. De maatregel om de horeca deze zomer te ondersteunen was dik in
orde. Maar een uitzondering hoeft geen regel te worden. Ik wens 2030 veel succes toe, het verkeersplan heeft goede
uitgangspunten.
Ik was
blij verrast door de flyer van thorn2030. Een mooi initiatief dat ook nog eens
gesteund wordt door de gemeente Maasgouw.
Het voorgenomen plan van thorn2030 is duidelijk gericht op de belangen van
ondernemers en instellingen. Ik hoop dan ook dat alle burgerinitiatieven en
aanbevelingen ter verbetering mee zullen worden genomen in het beleidsplan en
er toegewerkt zal worden naar een breed gedragen oplossing voor zowel de
ondernemers en instellingen als voor ALLE inwoners en bezoekers van Thorn.
Ik ben voorstander van een autoluwe oude kern, mits er meteen een integraal
plan komt voor het hele dorp (géén deelplan). Het is voor de hand liggend dat
wanneer er op een bepaalde locatie verkeer wordt geweerd, de verkeersdrukte en
sluipverkeer elders juist zal toenemen. Door het centrum autoluw te maken, in
combinatie met evenementen en het toenemende aantal bezoekers (mede door de toekomstige
bewoners van Maasresidence Thorn), voorzie ik buiten deze historische kern (met
name in de omliggende straten) nog meer overlast door geparkeerde auto's dan nu
reeds het geval is. Meer geparkeerde autos betekent meer verkeer,
onveiligheid, lawaai, vervuiling en overlast. Deze parkeerproblematiek en
verkeersbelasting is in uw plan onvoldoende erkend.
Ik concludeer overigens dat er geen verkeersmetingen zijn uitgevoerd of deze
cijfers niet bekend zijn gemaakt. Het zou wenselijk zijn dat de gemeente
Maasgouw regelmatig en consequent het autoverkeer in ons dorp in kaart brengt,
zodat er duidelijke cijfers zijn die niet ter discussie staan. En alleen zo kan
er een verstandig en doordacht beleid gevoerd worden, los van blinde
experimenten en gerommel in de marge.
Ook de geplande capaciteit van de te realiseren parkeerplaatsen, doorstroming
doorgaande weg Ittervoort-Thorn, hinder cq verkeersopstoppingen door het
invoeren van doodlopende straten, bereikbaarheid voor mindervaliden (en op de
lange termijn een aantrekkelijker winkelaanbod) dient wat mij betreft uitvoerig
besproken te worden zodat toegewerkt kan worden naar een breed gedragen
oplossing voor álle betrokkenen en voor de lange termijn.
De stichting Thorn 2030 heeft een 1e aanzet gegeven om de
verkeersstromen in Thorn enigszins te reguleren.
Hulde voor dit initiatief.
De gepresenteerde uitwerkingen nodigen echter uit tot het maken
van enkele kanttekeningen.
-In de 1e plaats wordt dit plan gepresenteerd nav enkele
klachten en wensen van inwoners uit de oude kern van Thorn. Ik acht eea
derhalve niet representatief voor Thorn en is derhalve geen basis voor de
gepresenteerde oplossingen. Ik pleit dan ook voor een gedegen en omvattend
onderzoek door verkeersdeskundigen.
-Het gepresenteerde verkeersplan zal tot gevolg hebben dat we te
maken gaan krijgen met een enorm woud van verkeersborden, paaltjes en
aanvullende obstakels, ook in de oude kern. Dit gaat ongetwijfeld afbreuk doen
aan het karakter van de oude kern en zulks moeten we niet willen.
-Het keren en draaien in enkele straten zal leiden tot ongewenste
situaties zoals ergernis en stank -en geluidsoverlast.
-Van oudsher is de Kessenicherweg de kortste verbindingsweg vanuit
Thorn naar Kessenich. Deze afsluiten is een minder goede optie. Wel pleit ik
ervoor om voor het verkeer komende vanuit Kessenich een parkeerplaats in te
richten voor auto's en fietsers nabij de voormalige camping.
-In het plan wordt gesproken over een parkeervoorziening ten
westen van Thorn, maar deze wordt niet nader gepreciseerd. Mocht er sprake zijn
van een locatie achter de Wilhelminalaan (den Drees), dan zal dit absoluut niet
leiden tot euforie onder de bewoners van deze straat.
Als inwoners van de oude kern kunnen wij ons helemaal vinden in dit verkeersplan. Met name snelheidsverlaging en beperking geluidsoverlast en bevordering dorpsgezelligheid spreekt ons enorm aan. Wat betreft bereikbaarheid zien wij geen problemen.
Dan maar een stukje omrijden.
Is er gedacht aan een bewaakte fietsenstalling aan de
Kessenicherweg? Er komt van hieruit veel fiets - en brommerverkeer.
Is
het een optie een stalling te maken in de boomgaard? Is van de gemeente!
Ik heb de plannen op thorn2030.nl bekeken. Ik ben voorstander van een verkeersluwe oude kern. Maar de
Bogenstraat (deels) tweerichtingsverkeer maken waarbij mensen maar voor de
harmoniezaal moeten draaien, vind ik echt zeer onverstandig, en eigenlijk
schandalig om zo'n gevaarlijke situatie alleen al voor te stellen. Dus hier
zijn wij fel tegenstander van.
Ik heb geen diepgaande analyse gemaakt. Maar waarom niet de
situatie als afgelopen zomer behouden, waarbij aan de toegangswegen van Thorn
(zoals Wilhelminalaan, Akkerwal, Bogenstraat, Steeg, Trippaardstraat,
Waterstraat) paaltjes plaatsen die met pasjes omlaag kunnen, waarbij inwoners
van de oude kern zo'n pasje krijgen. Dat zou volgens ons een ideale oplossing
zijn. Maar nogmaals, we hebben er geen diepgaande analyse voor gemaakt.
De
afgelopen zomer was een ramp door die terrassen op de Hoogstraat, dit was
eenmalig heeft de gemeente Maasgouw gezegd, en natuurlijk zullen ze zich daar
aan houden. Verkeer door het Vinkestraatje leiden, parkeren op de Wijngaard
, campers proberen de Kloosterberg af te komen, Bogenstraat niet fatsoenlijk te
bereiken, DUS de conclusie is helder 15 km prima maar geen terrassen op de weg.
Allereerst een compliment voor de open aanpak van Thorn2030
voor wat betreft de verkeersproblematiek in Thorn. Voor elk plan zijn
natuurlijk voor- en tegenstanders te vinden, maar het bekijken of een
verbetering van de verkeerssituatie mogelijk is, is uiteraard altijd toe te
juichen.
We wonen met heel veel plezier aan de Wal, maar ervaren daar
wel verkeersoverlast. Deze wordt ons inziens gevarieerd veroorzaakt door veel
te hard rijdend verkeer (waarbij ook decibellen worden overschreden), steeds
groter en breder wordende landbouwvoertuigen die voor ons huis vast komen te
staan omdat er van de andere kant verkeer aankomt, zwaar vrachtverkeer (anders
dan de bevoorrading van de horeca en besteldiensten) en ronkende motoren of
motorclubs, kortom veelal door doorgaand verkeer. Omdat er geen handhaving is, kan iedereen ook lekker zn
gang gaan. We lazen al wat over een rondweg en een parkeerplaats aan de
westkant van Thorn (vonden we beide goede oplossingen die zeker de doorgaande
weg zullen ontlasten). Misschien zou in de tussentijd het plaatsen van enkele
snelheidscameras wat soelaas bieden om in elk geval de snelheidsmaniakken wat
tot rust te brengen.
Verder wordt vaak door toeristen voor de huizen geparkeerd.
Een duidelijke verwijzing naar de grote parkeerplaatsen is misschien geen
overbodige luxe.
We zien de plannen voor de toekomst met belangstelling
tegemoet en wensen Thorn2030 veel succes met de aanpak c.q. beslissingen.
Graag
wil ik het volgende onder de aandacht brengen. Het mag duidelijk zijn dat als
er op een plek verkeer wordt geweerd of naar een bepaald minimum wordt
gebracht, een andere routing het drukker gaat krijgen. Zoals ik dat kan
inschatten wordt het drukker op de Steegputstraat en Casino (feitelijk de hele
doorgaande weg Wessem-Ittervoort). Ik noem specifiek deze twee straten omdat
deze het smalste zijn. De ruimte tussen de gevels bedraagt plm. 8 meter
inclusief trottoir. Vanwege dit smalle deel en de hoge gevels fungeren deze
plekken als geluidsbakken en fijnstof verzamelpunten. Temeer ook omdat er
sprake is van veel remmend en optrekkend verkeer.
Het is
een reële verwachting om te veronderstellen dat vooral de doorgaande weg de
(overlast)rekening gaat betalen voor een verkeersluwe oude kern van Thorn. De
komst van Maasresidence Thorn zorgt verkeerstechnisch voor nóg meer overlast.
Dit alles bij elkaar ontwikkelt zich als een aanslag op de gezondheid,
leefbaarheid en aantrekkelijkheid voor de bewoners langs de doorgaande weg.
Hopelijk heeft gemeente Maasgouw hier voldoende oog voor.
Verkeersmaatregelen
en aanpassingen hebben alleen zin wanneer er ook wordt gehandhaafd. Een snelheid
van 15 km is stapvoets rijden; wie controleert dat? Vraag is ook of zon lage
snelheid juist ook niet tot meer overlast leidt?
Voor aanwonenden wordt het met alle voorgestelde restricties bovendien
lastiger .
Via de folder die afgelopen
week is verspreid ben ik op de hoogte gekomen van de verkeersplannen in de oude
kern.
Graag wil ik via deze weg hierop reageren. Als bewoner van de Bogenstraat ervaar ik geen
verkeersoverlast buiten het feit dat er soms/vaak te hard wordt gereden. Ik zou
graag willen weten hoe deze conclusie is getrokken? Komt dit voort uit een
gedegen onderzoek of is dit slechts de mening van enkelen / de stichting? Ik lees het volgende op de site: "Samen met een aantal
inwoners uit de historische kern en vertegenwoordigers van ' Horeca Thorn '
hebben wij een inventarisatie gemaakt van de meest voorkomende klachten en
wensen van inwoners in de kern m.b.t. de huidige verkeerssituatie. " Ik
kan me niet herinneren dat er een enquête is gehouden bij de bewoners omtrent
dit (schijnbare) probleem. Hoeveel inwoners ervaren dit probleem? Ik vind de voorgestelde plannen zelf in ieder geval zeer
onnodig en totaal onwenselijk. Enig voordeel is naar het lijkt voor de horeca, maar
persoonlijk vond ik de terrassen op de straat deze zomer afbreuk doen aan het
mooie authentieke straatbeeld van Thorn.
De Bogenstraat lijkt me totaal ongeschikt als doorlopende
straat met een keerpunt ( de overige punten overigens ook maar als bewoner
richt ik me nu vooral op de bogenstraat). Ten eerste is het keerpunt bij de
harmoniezaal totaal ongeschikt. En tweerichtingsverkeer in de Bogenstraat
lijkt mij onmogelijk tenzij je de parkeerplekken weghaalt. En laat dat nu
juist wel een probleem zijn voor de bewoners! Daarbij komt dit de
verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers (schoolgaande kinderen)
zeker niet ten goede!! Al met al lijkt mij dat deze plannen zorgen voor onnodige
chaos op alle genoemde straten en een ernstige belemmering voor de doorstroming
van verkeer.
Het lijkt me toch zeer wenselijk dat er, indien nog niet
is gebeurd, eerst een onafhankelijk onderzoek komt of en in welke
mate er sprake is van een verkeersprobleem. En daarnaast ook dat
verkeersdeskundigen zich buigen over mogelijke oplossingen.
Complimenten
voor de wijze waarop de werkgroep een, in mijn ogen, functioneel verkeersplan
heeft opgesteld waaraan ik weinig heb toe te voegen. Het
enige waarvoor aandacht kan zijn is vergroening op plekken waar dat het verkeer
niet hindert. Ik bedoel dan niet bloembakken maar bomen en planten die in de
volle grond staan op plekken waar dat kan.Thorn,
de oude kern en ook daarbuiten, is behoorlijk versteend hetgeen in het
historisch deel prachtig is. Toch kan er misschien nog plek worden gevonden
voor een roos, een boom(pje), een meidoornhaag(je) of noem maar op.
We maken er ernstig
bezwaar tegen dat de Hoogstraat ook in 2021 afgesloten wordt voor alle verkeer. Wij hebben geen overlast
van verkeer. Afgelopen 2 dagen zijn hier maar enkele auto's heen en weer
gereden.
Een terras
is een terras
Een weg is
een weg
Een weg is
geen terras
Reactie van bewoner Hoogstraat. Met grote interesse nam ik
kennis van de initiatieven van 2030. Mooi dat er mensen zijn die het voortouw
nemen. De historische Kern autoluw maken is gezien de huidige
verkeersfrequentie hoogste prioriteit. En met het oog op de toekomst gericht
onomkoombaar. Voor Thorner maatstaven is de Hoogstraat een overproportionele
verkeersader. Of er in de toekomst wel of geen terrasvergroting komt,
staat los van het feit dat het in de kern vijf voor twaalf is. Ik wens me een
waardevol Historisch Thorn. Vrij van racend verkeer en waar het plezierig
vertoeven is. Zo kunnen we en moeten we voor de toekomst ons prachtige Thorn
omarmen. Tot slot dank aan de Thornaren die doener zijn.
Het eenrichtingsverkeer in de Akkerwal en Wilhelminalaan
veroorzaakt geen minder autobewegingen. Het leidt tot meer autometers en
belasting in deze straten en op Casino.
Valt de parkeerplaats voor autos aan de Waterstraat weg?
Parkeren bij het voetbalveld is ver weg. Als de Waterstraat vanaf de rotonde verboden is voor
motorvoertuigen hoe bereiken moterrijders de parkeerplaats?
Om te beginnen vind ik het een goed initiatief om het verkeersprobleem aan te pakken . Ik
woon op de Trippaardstraat .Onze
straat wordt te veel als doorgaande straat gebruikt en ik zie wel wat in uw
voorstel om er een doodlopende straat van te maken. Het
concept van 1 rijbaan voor 2-richtingsverkeer is niet nieuw. In vele
steden werkt het, dus waarom hier niet! In
uw plan wordt het verkeer teruggebracht naar alleen aanwonenden en dat is
toch precies wat we willen.Wellicht
een idee het plan niet in 1 keer door te voeren, maar de
Trippaardstraat en/of Bogenstraat eerst even als test te
gebruiken. Zo
kan gekeken worden of de afsluiting en de invoering van 2 richtingen in de
praktijk ook werkt .
Ook
stel ik voor dat er vaker gecontroleerd wordt of de geparkeerde
autos een parkeervergunning hebben. Ik zie heel geregeld autos die
lange tijd zonder vergunning geparkeerd worden. Dit gaat ten koste van de
parkeerruimte van aanwonenden.
Een
andere suggestie ; wellicht is het beter om de fietsenstalling niet op de
parkeerplaats te maken ( is te ver weg) maar Onder de Bomen. Daar is genoeg
plaats. Veel
succes!
Fijn initiatief om mee te kunnen denken en praten. Graag wil
ik hiervan gebruik maken. Als inwoner van de oude kern wil ik graag het
parkeerprobleem aan de kaak stellen. Ondernemers van Thorn ontvangen
parkeervergunningen voor gasten. Waarom krijgen wij al bewoners niet ook enkele
kaarten voor ons bezoek? In veel grote steden ontvangen bewoners van de
binnenstad extra vergunningen die zij aan hun gasten kunnen geven. Het zou een
vriendelijk geste zijn naar ons. Wij als bewoners van de oude kern zijn in het
bezit van een Rijksmonument. Er wordt van ons verwacht deze alle zorg en
aandacht te geven zodat het monument ook voor de toekomst behouden blijft. Wij
zijn trotse eigenaren en doen dit met hart en ziel. Toeristen genieten hier met
volle teugen van. Het zou fijn zijn als de Gemeente dit waardeert en de
bewoners tegemoet komt.
Met al uw
doodlopende wegen vrees ik voor de bereikbaarheid van diverse panden door de
hulpdiensten. Je kunt niet van de hulpdiensten verwachten dat zij om de
haverklap uit moeten stappen om een paaltje of ander obstakel te verwijderen.
En vervolgens gaan de mensen wel klagen dat de hulpdiensten niet op tijd
aanwezig (kunnen) zijn.
Wellicht is
het ook eens tijd om te constateren dat de ingevoerde 30 km op de doorgaande
weg Ittervoort-Wessem geen succes is. Door de
gemaakte chicanes etc. is er van doorstroming op deze weg totaal geen sprake
meer. Continu wordt het verkeer gestremd doordat bussen en vrachtwagens elkaar
moeten passeren. Dat passeren gaat met de nodige moeite en met passen en meten.
Regelmatig is te zien dat bussen of vrachtwagens ter hoogte van de
Steegputstraat achteruit moeten of uit moeten wijken op de trottoirs om zo het
tegemoetkomend verkeer de mogelijkheid te bieden te passeren.Het klinkt
misschien raar, maar misschien moet eens bekeken worden of de doorgaande weg
weer terug kan worden gebracht in de oude staat en dus ipv smaller breder wordt
gemaakt.
Ook wordt
de doorgaande weg steeds meer als parkeer-uitwijkgebied gebruikt door de
inwoners van de oude kern. Dat leidt er natuurlijk toe, dat de beperkte
parkeermogelijkheden op de doorgaande weg steeds meer onder druk komen te
staan. Ook staan er steeds vaker bedrijfsautos geparkeerd op de doorgaande weg
of de trottoirs. Hierdoor wordt het uitzicht nog verder bemoeilijkt en is
uitrijden vanuit de Steeg of je eigen uitrit een groot risico.
Touringcars
met toeristen stoppen vaak ter hoogte van de Steeg om maar zo dicht mogelijk
bij de oude kern de mensen in- en uit te laten stappen. Dit leidt natuurlijk
voor het overige verkeer ook weer tot de nodige frustraties.
Prachtig initiatief van Thorn 2030, om de kern van Thorn te
ontlasten van toeristisch verkeer. Uiteraard heb ik ook wat reacties gelezen
van mensen die hun ideeen en wensen, voor en/of tegen geuit hebben waar ik me
ook gedeeltelijk in kan vinden, daarmee rekening houdende ben ik er van
overtuigd dat er een gepaste oplossing zal komen. Succes met Uw beslissing.
Commentaar bewoner Bogenstraat
Het voorliggend plan is duidelijk gericht
op de belangen van ondernemers en instellingen, maar is op meerdere fronten
nadelig voor aan- en inwonende burgers. Het vroegere rustieke en authentieke
karakter van de dorpskern wordt nog verder verkwanseld en volledig overgeleverd
aan de vluchtige in de historie totaal ongeïnteresseerde bezoeker. Het
straatbeeld zal verdergaand verrommelen. Het verkeersplan voorziet verder vooral in
maatregelen die het afsluiten van de Hoogstraat en directe omgeving voor
autoverkeer mogelijk moet maken, maar verslechtert de bereikbaarheid van
woningen en voorzieningen voor aanwonenden en overige inwoners ten zeerste.
Het enige waaraan bij aanwonenden momenteel behoefte
bestaat is een betere signalering van snelheidsbeperkingen en parkeerverboden
en een effectieve controle daarop. Het zicht op de mooie historische gevels
zal verder verloren gaan.Het zou te overwegen zijn om een beroep te
doen op ondersteuning van ter zake deskundigen.
De genoemde
keerpunten in Bogenstraat en Trippaardstraat zijn ongeschikt voor dat doel. En
tweerichtingsverkeer in de Bogenstraat is bijna onmogelijk. De kruising
Akkerwal/Holstraat/Hoogstraat wordt zonder verdere aanpassingen een overbelast
en onveilig punt. Akkerwal en Hoogstraat/Wilhelminalaan zullen als gevolg van
het eenrichtingsverkeer veranderen in heuse racebanen. Beide straten zullen nóg
meer verkeer dan momenteel te verwerken krijgen. En de Casino zal richting
Wessem verder dichtslibben. Het handhaven van het huidige tweerichtingsverkeer
in Akkerwal en Hoogstraat/Wilhelminalaan zal snelheidsbeperkend werken. En
daarbij de Casino enigszins ontlasten.
Als bewoner van de Steeg ervaar ik grote
overlast van de afsluiting van de Hoogstraat. Naast de gasten van verschillende
hotels, rijden dan ook alle vrachtwagens voor bevoorrading, afvalverwerking,
stomerij etc. door de Steeg. Door de nieuwe constructie van het wegdek ontstaat
hierdoor schade aan het wegdek, scheurvorming in bijna alle gevels en veel
geluidsoverlast tot diep in de nacht.
Daarnaast is het tempo van de chauffeurs levensgevaarlijk voor spelende
kinderen. Zij zouden verplicht moeten worden stapvoets te rijden.Ik vraag me af, waarom wij als bewoners van de
Steeg al het verkeer moeten dulden. Waar is onze autoluw/vrachtwagenluw in de
Steeg, want deze valt ook nog binnen het centrum van beschermd stadsgezicht van
Thorn.
Als het plan Groeskamp klaar is wordt de doorgaande weg ter
hoogte van Casino een drukte , en veel opstoppingen de doorstroom daar in nu al
vaak een probleem.
Met interesse
heb ik uw voorstellen voor een verkeersplan gelezen. Met betrekking tot de
parkeerplaats aan de westzijde van Thorn, voor verkeer vanuit Ittervoort lijkt
het me beter om deze parkeerplaats achter de woningen aan de Wilhelminalaan te
leggen ter hoogte van Bed&Breakfast Geelen, dicht bij het Centrum. Daarvoor
is een toegangsweg nodig vanuit de Ittervoorterweg voor het voetbalterrein
achter de huizen van de Wilhelminalaan langs. De huidige parkeerplaatsen zijn
voor inwoners die slecht ter been zijn zoals ik te ver verwijderd van het
centrum. Als je niet kunt fietsen en niet ver kunt lopen is het centrum van
Thorn onbereikbaar voor je geworden. En dat geldt voor veel mensen die niet in
het centrum wonen, er niet kunnen parkeren en daarom er nauwelijks meer komen. Door deze
parkeerplaats dicht bij het Centrum te creëren los je dit probleem op en het
biedt ook parkeergelegenheid voor aanwonenden aan de Wilhelminalaan. Verder mis ik
in het Centrum van Thorn enkele parkeerplaatsen speciaal voor minderinvaliden.
Ook voor deze mensen is het Centrum van Thorn kennelijk verboden gebied. Ik eindig met
het Wandellaantje waar nog heel veel fietsers doorheen fietsen ondanks de
hekken die er nu staan en ondanks de Boas. Toch is de oplossing hiervoor heel
simpel. Verdubbel de hekken die er nu staan, zodat je er onmogelijk met een
fiets doorheen komt en sluit de mogelijkheid af dat je langs de hekken kunt met
de fiets. Schenk ook aandacht aan de sluiproute naar het wandellaantje toe via
de weg naar de huisjes bij Sterrebosch vanuit Kessenich.
Hartelijk dank voor de info via de website
"thorn2030". Als inwoners van Thorn verwelkomen wij alle voorstellen en
hopen dat die snel gerealiseerd worden. Specifiek voor onze situatie, wij wonen aan de Wal, is de
intensiteit en de snelheid van het verkeer een grote irritatie. Zwaar verkeer,
drukte tijdens de spitsuren en scheurende pubers in de avond en nacht verpesten
ons verder heerlijke wonen in Thorn. Een rondweg zou een fantastische oplossing zijn, en tot die
tijd, op korte termijn, meer snelheidbeperkende obstakels zien wij graag
gerealiseerd.
Geweldig
plan!!
Dit gaat absoluut een positieve bijdrage leveren voor de kwaliteit van leven
voor IEDEREEN!!
Nu maar hopen dat dit plan zo snel mogelijk wordt gerealiseerd en dat het geen
meer-jaren-plan wordt.
Go Thorn!!
Ik wil u bij deze mijn ervaring en mening delen. Er word in de Holstraat vaak hard gereden. Harder dan de
toegestane 30 km.
De weg word ook in de volle breedte gebruikt als wandelpad
door de toeristen. Wellicht is het een idee snelheidsbeperkende maatregelen te
plaatsen in onze straat. Tevens aandacht voor de ouderen voetgangers en fietsers. De
Holstraat is erg hobbelig wat natuurlijk past in de sfeer maar slecht
begaanbaar is voor de ouderen. Wellicht een smalle vlakke baan van onderaan de
Beekstraat tot aan de Hoogstraat. Veel succes!
Mis ik het plaatsen van toiletten op strategische plekken?
Allereerst: veel lof voor uw initiatief!!
Als het om verkeer gaat in Thorn, gaat het ook
om parkeren. Dit is in uw plan onvoldoende/niet onderkend.
Er zijn bedrijven en instellingen die veel
gebruik laten maken van bezoekers-parkeervergunningen. De parkeerdruk neemt
hiermee onnodig toe.
Is bij uw plannen rekening gehouden met
invaliden en invalidenparkeerplaatsen? Hoe zit het met de toegankelijkheid van
het voetgangersgebied voor busjes voor invalidenvervoer?
Keren bij de pomp in de Bogenstraat zal alleen
mogelijk zijn als daar parkeerplaatsen verdwijnen. Indien er gekeerd gaat
worden ontstaat er twee-richtings-verkeer in de BS. Dat wordt een beetje
moeilijk lijkt me. Ik vrees toestanden met achteruit rijdende auto's omdat men
mekaar halverwege tegen kan komen. Dit geldt ook voor (o.a.) Trippaardstraat.
Het paaltje op de Kessenicherweg kan ertoe
leiden dat vanuit België op die weg ongewenst parkeergedrag ontstaat. Mijn
voorstel: vanaf de Beek, bij de voormalige camping, een (of meerdere) paaltjes zetten.
In Kessenich moet aangegeven worden dat de weg naar Thorn doodloopt.
Het gedoe met fietsen doet zich niet alleen
voor bij de Kerk maar ook bij de hoek van ijssalon. Op warme dagen is het daar
vaak een chaos. Ook daar moeten fietsen zoveel mogelijk geweerd worden of er
moeten daar fatsoenlijke fietsrekken neergezet worden.
Waarom geen stalling (gewoon goede
fietsenrekken plaatsen) realiseren ten zuiden van de Kerk (bij Hofferkeukens).
Mooi centraal, dichtbij muziekpodium/tent, en goed bereikbaar. Plaats genoeg.
Helemaal geen bewaking /toezicht nodig omdat er voldoende mensen rondlopen in
dat gebied. Fietsenstalling(en) moet(en) gerealiseerd worden op logische
plekken, zonder dat mensen moeten zoeken. Liefst bij de grenzen met
voetgangersgebied.
Kan de rijbaan van de Hoogstraat tussen
ijssalon en BS wellicht versmald worden? E.e.a. ten faveure van voetgangers.
Parkeerhaventje bij ijssalon opheffen. Terras kan dan ook groter, of er kunnen
fietsenrekken geplaatst worden. M.a.w. maak van dit deel een
"semi-voetgangersgebied.
De rondweg om Thorn is volgens mij te duur en
ook niet nodig, zolang de doorstroming op de doorgaande weg gewoon gewaarborgd
blijft. Bussen en ander beroepsvervoer zullen toch hun weg naar Thorn blijven
zoeken en dat is ook goed. De belasting van de oude kern wordt veroorzaakt door
het feit dat vanuit de doorgaande weg te veel verkeer de oude kern kan inrijden
via Wilhelminalaan, Bogenstraat, Trippaardstraat etc.
Aangezien de drukte in de binnenstad enorm is toegenomen de
afgelopen jaren, is een vorm van verkeersverspreiding d.m.v. obstructies een
oplossing. Hiervoor zouden blokken kunnen worden aangeschaft die dan weer
beschilderd kunnen worden met mooie afbeeldingen van Thorn en de
omgeving.
Mogelijke alternatieven zouden hekken met afbeeldingen kunnen zijn.
Ik vind het belangrijk dat de maximum snelheid van 30 Kmh in
de bebouwde kom van Thorn wordt gehandhaafd dit is om zo belangrijker als de toestroom
van toeristen bv. door bewoners van de Groeskamp nog zal toenemen. Er is tegenwoordig al bijzonder veel overlast door het
verkeer met name op de Akkerwal , ik heb vaak het gevoel dat ik naast het circuit van
Francorchamps woon. Ik heb al een paar keer bij de gemeente getracht hier
aandacht voor te krijgen, maar meer als de opmerking we zullen de politie vragen hier wat meer
aandacht aan te besteden u kunt zich wel voorstellen dat hiervan niets terecht is gekomen. Conclusie voor mij is: als de leefomgeving voor de
bewoners van Thorn, door verkeersmaatregelen, enigszins aangenaam kan worden gemaakt zal dat zeer kunnen
bijdragen aan de acceptatie van de toename van het aantal toeristische bezoekers. Veel succes met uw project Thorn 2030.